Culemborgse Courant: "Raadspraat: uitdaging"

Daniël Jumelet 2014 - portretfoto 01woensdag 24 september 2014 09:19

"Het door vrijwilligers laten uitvoeren van zorgtaken ligt in de praktijk veel ingewikkelder. Zoals mantelzorg aan hulpbehoevende ouders, zeker als ze op afstand wonen. ChristenUnie Culemborg is samen met creatieve inwoners op zoek naar innovatieve antwoorden". Lees hier de Raadspraat van Daniel Jumelet uit de Culemborgse Courant.

"CULEMBORG - De ChristenUnie maakt geen deel meer uit van de coalitie. Uiteraard zijn we nog wel present in de gemeenteraad. In een oppositierol, zoals dat formeel heet, al laat de vorming van een nieuwe coalitie nog op zich wachten. Oppositievoeren betekent voor de ChristenUnie scherpe inhoudelijke bijdragen aan debat en besluitvorming leveren, maar ook oplossingen aandragen. We zijn blij dat we daar met een sterke fractie aan kunnen werken. Naast drie raadsleden beschikken we over een vijftal steunfractieleden. Steunfractieleden hebben geen stemrecht en krijgen geen vergoeding. Wel hebben ze de eed of gelofte afgelegd en mogen de fractie vertegenwoordigen in voorbesprekingen. Onlangs hebben drie nieuwe steunfractieleden zich gemeld. Ze zullen ons extra ondersteunen bij alle uitdagingen die de overheveling van sociale en zorgtaken van Rijk naar gemeenten met zich meebrengen (de zogenaamde transities in het sociale domein). We zijn hiervoor heel dankbaar, hun inhoudelijke kennis draagt enorm bij. Want één ding is zeker, de transities gaan gedoe geven, ondanks dat ambtenaren hier met hart en ziel aan werken.

Culemborgers zijn tot veel in staat. Dat is ook deze zomer weer gebleken met de prachtige evenementen die plaatsvonden. Laatst nog een schitterende Open Monumentendag en een kleurrijke bijdrage aan het fruitcorso, straks een veelbelovend LekArt. Allemaal gedragen door vrijwilligers. Echter, het door vrijwilligers laten uitvoeren van zorgtaken ligt in de praktijk veel ingewikkelder. Zoals mantelzorg aan hulpbehoevende ouders, zeker als ze op afstand wonen. In de landelijke partij wordt volop nagedacht over deze uitdagingen. Ook lokaal is de ChristenUnie samen met creatieve inwoners op zoek naar innovatieve antwoorden.

Daarbij staan we voor alles open, betrokken op wat leeft in de stad. Natuurlijk zijn goede ideeën welkom, maar juist ook horen we graag knelpunten en dingen waar u tegenaan loopt. De ChristenUnie kan geen ijzer met handen breken, maar we kunnen wel samen optrekken met inwoners, geloofsgemeenschappen, verenigingen en bewonersinitiatieven. Op die manier geven we onze politieke verantwoordelijkheid handen en voeten in de stad. Want we zijn er voor elkaar."

Daniël Jumelet
Fractievoorzitter ChristenUnie Culemborg

De Raadspraat verscheen 24 september in de Culemborgse Courant.

Nieuwsarchief Fractie > 2014