Hulp bij indienen van zienswijzen conceptverordening winkeltijden (Update!)

Binnenstad Culemborg - Winteravond 07vrijdag 17 januari 2014 22:38

Medio december 2013 parachuteerde het college van B&W een conceptverordening winkeltijden die vrijwel de meest ruime winkelopenstelling mogelijk maakt. Binnenkort zal dit concept besproken worden in de raad. Het draagvlakonderzoek van het college laat sterk te wensen over. De ChristenUnie vindt de mening van betrokken Culemborgers en ondernemers echter heel belangrijk en ondersteunt daarom graag het indienen van zienswijzen.

Het college heeft bij het opstellen van een conceptverordening en de onderbouwing hiervan verzuimd om een goed onderzoek te doen naar nut, noodzaak en draagvlak van een verordening die een zo ruime openstelling mogelijk maakt. De ChristenUnie vindt, samen met andere partijen, zoals CDA en SP, dat het college een dergelijk onderzoek alsnog moet uitvoeren. Dit onderzoek kan voor een belangrijk deel al worden ingevuld wanneer inwoners en belanghebbenden een zienswijze indienen, waardoor helderer wordt hoe dit onderwerp leeft in de Culemborgse samenleving. Ook nu de raad heeft bepaald - op initiatief van de ChristenUnie - dat het college de huidige verordening moet handhaven, is het indienen van zienswijzen nog steeds belangrijk. De conceptverordening zal namelijk nog door de raad behandeld worden en die kan hier alle informatie bij gebruiken die voorhanden is!

Iedereen kan een zienswijze indienen. Hoe meer zienswijzen, hoe duidelijker het beeld wordt. Omdat niet iedereen gewend is om dit te doen, stelt de ChristenUnie een opzet voor een brief beschikbaar, waarmee iedere Culemborger of ondernemer die in Culemborg actief is, gemakkelijk een zienswijze kan indienen. De ChristenUnie heeft hierbij een duidelijke stellingname, die direct na de publicatie van de conceptverordening kenbaar is gemaakt. Hiermee is de opzet van de brief voor het indienen van een zienswijze gericht op het formuleren van bezwaren tegen deze conceptverordening. Echter, met enkele kleine aanpassingen kan de opzet ook gebruikt worden voor ondersteuning van het collegebesluit. Wat de ChristenUnie is dergelijk gebruik van de opzetbrief prima, het is in ieders belang dat een goed beeld ontstaat hoe dit leeft in de stad.

De ChristenUnie wil bij voorbaat eenieder danken die gebruik maakt van zijn of haar democratisch recht! Zienswijzen kunnen tot 28 januari worden ingediend door de brief te sturen naar het college van B&W, Postbus 136, 4100AC Culemborg.

Reacties op 'Hulp bij indienen van zienswijzen conceptverordening winkeltijden (Update!)'

Joost Reus
Geplaatst op: 26-01-2014 19:42 Quote
De argumenten voor of tegen zijn wel duidelijk. De vraag is hoeveel winkeliers ruimere openingen willen en hoeveel niet. Vandaar een korte enquête die ook via Facebook is verspreid. Zie: https://docs.google.com/...gG8JjJmiAtzfgw/viewform