Verklaring fractievoorzitter Daniël Jumelet

Daniël Jumelet 2014 - portretfoto 01maandag 07 juli 2014 20:03

Wethouder Dicky Voordijk-Nieuwenhuis is door de ChristenUnie teruggetrokken uit het college, nadat VVD en D66 het vertrouwen in de ChristenUnie als coalitiepartij hadden opgezegd. Hierbij de verklaring van fractievoorzitter Daniël Jumelet hierover.

"Geachte leden van de raad.

Ongeloof en verbijstering. Zo kan de beleving bij de ChristenUnie de afgelopen dagen het best omschreven worden. Dat er verschil van inzichten waren rondom het zwembad, was duidelijk. Dat dat leidde tot een aantal stroeve gesprekken, helder. Ook kon worden waargenomen dat de ChristenUnie behoorlijk in een spagaat zat tussen coalitie en achterban. Maar dat juist ná het nemen van deze hobbel de ChristenUnie door VVD en D66 de wacht aangezegd zou worden, dat hadden we nooit vermoed. Vooral niet, omdat we er nét samen uit waren gekomen met een evenwichtig compromis op basis van een gezamenlijk opgesteld amendement. Wél een startsein voor het zwembad, maar dan in combinatie met duidelijke randvoorwaarden. Een balans tussen daadkracht en zorgvuldigheid. Dat zowel VVD als D66 direct ná de stemming over het zwembad aangaven weinig heil in een nadere samenwerking te zien, overviel ons zeer.

Inmiddels zijn we over de eerste verbijstering heen. Maar het ongeloof groeit, nu de achtergrond en intenties helder worden. Zijn dit omgangvormen die passen bij politiek die zegt zichzelf te willen vernieuwen? Is een breuk te verantwoorden, zonder dat er sprake is van een politiek feit? Zonder daar met de betrokken partner over in gesprek te gaan? We hebben dit weekend nog gekeken hoe de vlag erbij hing, overrompeld als we waren. Gevraagd of er nog ruimte was voor bemiddeling. Maar de deur zat al op het nachtslot, nadat hij donderdag welbewust was dichtgegooid.

Bij de start van de coalitie waren we gedrieën vol van de wens om vernieuwend politiek te bedrijven. De binding van de CU met de bevolking en de open houding richting de stad en haar bestuur waren belangrijke ingrediënten voor de verbinding die we met het coalitieprogramma na wilden streven. Dat dat gepaard zou gaan met wrijving en dat er verschil in politieke opstellen én achtergrond was, daarvan was de ChristenUnie doordrongen. We waren ons ervan bewust dat we ons moesten ontwikkelen van een sterke oppositiepartij naar een stabiele coalitiepartner. Ik denk ook dat we op dit vlak steken hebben laten vallen. Maar waar wij dit hebben ervaren als een groeiproces, hebben onze partners dit al na elf weken aangegrepen om het vertrouwen op te zeggen.

We vinden de verwijten die worden gemaakt onredelijk. Wat is er mis mee om kritisch te zijn? Verdient Culemborg niet juist een kritische raad? De keren dat we samen hebben gesproken over het zwembad zijn gemakkelijk op de vingers van één hand te tellen. Is dat teveel voor zo'n hoofdpijndossier? Het waren steeds dezelfde vragen die terugkwamen, dit omdat ze onvoldoende werden beantwoord of simpelweg genegeerd. Over het dilemma en de spagaat waarin de ChristenUnie zat, zijn we altijd eerlijk geweest. Van begin tot eind hebben we de coalitieafspraken gerespecteerd. Daarom is wat ons betreft iets anders aan de hand. Pijnlijk is duidelijk geworden dat onze politieke stijl, gericht op vernieuwing en transparantie, niet aansluit op de manier waarop onze coalitiepartners willen opereren. We konden en wilden ons niet voegen in een directieve leiderschapsstijl die de onze niet is en die in onze ogen het contact met bewoners en participatie van de samenleving in de weg staat.

Daarmee zijn de conclusies onontkoombaar. Heden trekken we onze wethouder terug uit het college en beëindigen we onze deelname aan de coalitie.

Bewust zijn we na de verkiezingen onze bestuurlijke verantwoordelijkheid aangegaan en in onze ogen hebben we een uitstekende wethouder aan het college geleverd. Ook zij zal straks haar licht over de afgelopen periode laten schijnen. Helaas zal de stad het zonder haar kwaliteit moeten doen. Vanaf deze plaats wil ik Dicky Voordijk ontzettend danken voor de inzet die ze heeft getoond.

Uiteraard blijven we ons met elkaar inzetten voor deze stad en gelukkig weten we ons enorm gesteund door vele betrokken Culemborgers. Want we zijn er voor elkaar.

Dank u wel."

Meer informatie over val coalitie:

Meer informatie over zwembad:

Nieuwsarchief Fractie > 2014