Dankbaar en dienstbaar

Foto Lijstkandidaten kleinzondag 16 maart 2014 16:46

Na vier heel intensieve jaren in de Gemeenteraad van Culemborg als eenmansfractie, staan we aan de vooravond van verkiezingen. Een mooi moment om in dankbaarheid terug te kijken en met verwachting vooruit.

Ondanks het kleine getal in de raad, heeft de ChristenUnie veel kunnen betekenen voor de stad. Dat is best bijzonder. Veel is bereikt door de ondersteuning die van alle kanten is geboden. Natuurlijk door de steunfractie, maar zeker ook door een groeiend legertje deskundigen dat met kennis van zaken en een schat aan informatie van doorslaggevend belang is geweest bij een aantal ingewikkelde dossiers. Meest in het oog springen het afblazen van het zo rampzalige plan Culemborg aan de Lek en het behoud van de jachthaven voor de stad en de verenigingen. Maar ook ben ik blij met tal van kleinere zaken, zoals de bijstelling van de structuurvisie, het repareren van gaten in het bestemmingsplan Buitengebied, het afwenden van niet-gewenst vergunningparkeren voor de nieuwe wijk Het Buitenhof en de steun die is gegeven aan creatieve ondernemers.

Op sommige punten hadden we graag meer bereikt. Bijvoorbeeld rondom het ondernemersfonds, dat in onze ogen geen goede basis heeft en daardoor nooit zo tot stand had mogen komen. Een ander punt dat we jammer vinden, is het afschaffen van de monumentensubsidie, zeker omdat daarmee een belangrijke bijdrage van de provincie aan onze prachtige binnenstad verloren is gegaan. Daarnaast staat de ChristenUnie fier op eigen standpunten ten aanzien van het zwembad en de beoogde vastgoedstichting, mede op basis van de inbreng van genoemde deskundigen. Hier is de dreiging van dwaze en (voor het algemeen belang) schadelijke beslissingen nog aanwezig. Wat mij betreft worden hier in de nieuwe raadsperiode andere keuzen gemaakt. We zullen op die punten vasthouden en volhouden.

Die vasthoudendheid komt voort uit onze wens om als politiek vooral dienstbaar te zijn aan de stad. Die dienstbaarheid is naar onze overtuiging de kern van een betrokken en evenwichtig stadsbestuur. Een stadsbestuur dat het algemeen belang bewaakt en bij het terugleggen van taken in de stad ook groepen en bewoners betrekt die van nature niet zo goed georganiseerd zijn of een goede lobby kunnen voeren. De afgelopen raadsperiode ben ik met tal van inwoners en verenigingen in gesprek geweest. Om te luisteren en om hen een stem te geven. Juist in de gemeentelijke democratie is het mogelijk om visie, bedenkingen en wensen kenbaar te maken aan lokale fracties en tijdens raadsvergaderingen. Bij het overhevelen van zorgtaken van rijk naar gemeente, zal dat belangrijker zijn dan ooit, evenals het betrekken van deskundigen uit het veld. Dit laatste doen we al volop met het Zorgverkenningsteam, dat de veranderingen inhoudelijk in kaart brengt.

Nog een paar dagen, dan wordt door u als kiezer de balans opgemaakt. In dankbaarheid kijk ik terug en zie ik in vertrouwen vooruit. Want ik hoop op een nog steviger mandaat dan vier jaar geleden, nu we ons meer dan eens bewezen hebben. Zodat we nog meer dienstbaar kunnen zijn aan de stad en haar inwoners. Samen met alle Culemborgers die ons met hun raad en daad ook straks weer willen bijstaan. Kortom: uw stem telt. Op, maar zeker ook ná 19 maart!

DaniDaniël Jumeletël Jumelet
Fractievoorzitter en lijsttrekker ChristenUnie Culemborg

Lijst 7

Reacties op 'Dankbaar en dienstbaar'