365 dagen per jaar winkelen? Laat uw stem horen!!

Binnenstad Culemborg - Winteravond 01donderdag 19 december 2013 15:00

Als het aan het college van B&W ligt, dan is het binnenkort mogelijk om in Culemborg te winkelen tot je erbij neervalt. Op basis van de gewijzigde Winkeltijdenwet kan het college vrijstelling verlenen van de hoofdregel in die wet, die bepaalt dat het verboden is om winkels open te stellen op zon- en feestdagen. Zonder hier vooraf met de gemeenteraad in gesprek te gaan, heeft het college een conceptverordening gelanceerd met de ruimst denkbare vrijstelling.

In het concept is opgenomen dat alle dagen per jaar winkels mogen worden opengesteld, van 6:00 uur tot 22:00 uur. Alleen voor Dodenherkenking op 4 mei is een kleine uitzondering opgenomen, dan moeten de winkels dicht om 19:00 uur. De ChristenUnie is zeer ongelukkig met deze actie van het college, die wat ons betreft niet past bij de situatie in Culemborg. Voor de ChristenUnie staat het algemeen belang voorop en een hiermee samenhangende evenwichtige afweging van belangen van verschillende (doel)groepen in de samenleving. Om de volgende redenen zullen wij alles eraan doen om een definitief voorstel in balans te krijgen:

1. Het volledig vrijgeven van de openingstijden van winkels is een maatregel die de structuur van de samenleving raakt. Voor de ChristenUnie heeft een collectieve vrije dag een grote waarde als rustpunt in een hectische maatschappij. Uiteraard mag die dag door ieder op een eigen wijze worden ingevuld, maar mensen moeten beschermd worden tegen de doorgaande invloed van de marktwerking. Wanneer directe concurrenten besluiten op zondag open te gaan, is geen sprake meer van vrijwilligheid voor ondernemers die dit eigenlijk niet zouden willen.
  2. Het volledig vrijgeven van openingstijden brengt kleine middenstanders nog verder in het nauw. Voor een ruimere openstelling is geen personeel beschikbaar, of zijn de kosten niet te dragen. Wat de ChristenUnie betreft draagt het niet bij aan het weer laten bruisen van de binnenstad, integendeel. Door de ruimere openstellingstijden zal de bezetting met winkelend publiek alleen maar meer verwateren. Wanneer kleine ondernemers ervoor kiezen om op een andere dag  dan de zondag gesloten te zijn, zal dit vooral leiden tot verwarring onder consumenten en een verdere neergang betekenen van het klimaat in de (binnen)stad. Het zullen met name de supermarkten en andere grootdetaillisten zijn, die van de verruiming profiteren, ten koste van kleinere ondernemers.
  3. De manier waarop het college dit voorstel lanceert, is op het randje van wat nog behoorlijk bestuur genoemd kan worden, of er al overheen. Voorafgaand aan het voorstel is hierover niet met de gemeenteraad gesproken. De conceptverordening wordt aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd, net vóór de verkiezingen. Voor een structurele wijziging van deze omvang is dat niet gebruikelijk. Maar er is nog meer aan de hand. Zonder dat het voorstel überhaupt besproken is met de gemeenteraad, besluit het college de bestaande verordening niet te zullen handhaven en dat vrijwel met onmiddelijke ingang. Niet handhaven is bestuurlijk zeer zwak en is in andere gevallen (bijvoorbeeld fietsen buiten de rekken bij het station) zeer krachtig door het college afgewezen. In dergelijke gevallen heeft ook de raad zich vóór het handhaven uitgesproken, om zelfs maar een zweem van willekeur te voorkomen. Als er al sprake zou kunnen zijn van niet handhaven, dan zou dat pas enigszins verantwoord zijn na het goedkeuren van de verordening door de gemeenteraad.

De ChristenUnie strijdt vol overtuiging voor een evenwichtige verordening voor de winkeltijden. Maar uiteraard horen we heel graag hoe dit in en om de stad leeft. Zowel bij bewoners, consumenten alsook ondernemers. Daarom zullen we de komende tijd zoveel mogelijk reacties verzamelen. We roepen u op te reageren, wat uw mening ook is! U kunt uw bijdrage onder dit artikel kwijt, of mailen naar fractie@cu-culemborg.nl. Alvast dank!