Haven voorbode van bizarre aanpak bezuinigingen?

Zicht op Culemborgse Havenmaandag 11 februari 2013 08:56

De afgelopen weken zijn alle fracties op bezoek geweest bij wethouder Van Oorschot, verantwoordelijk voor financiën. Kern van zijn boodschap: "We moeten fors bezuinigen en daarbij reken ik op de Raad. Ik wil de bezuinigingen doorvoeren vóór de zomer, omdat daarna de verkiezingstijd begint." De ChristenUnie snapt dat het nú de tijd is om verantwoordelijkheid te nemen, maar dan moet het compleet anders dan het nu gaat met de jachthaven.

De ChristenUnie maakt zich al langer zorgen om de plannen om de jachthaven te verkopen en ziet liever dat de gemeente de exploitatie uitbesteedt. Dit omdat hiermee dezelfde besparing gehaald kan worden en tegelijkertijd de haven voor Culemborg behouden blijft. Dat heeft als voordeel dat de gemeente de regie houdt over dit belangrijke, beeldbepalende stuk van de stad en het verenigingsleven de mogelijkheid heeft om bij te dragen aan het instandhouden ervan. Maar bovendien is het gewoon de gemakkelijkste oplossing om de gewenste bezuingingen te realiseren, want aan verkopen kleven ontzettend veel haken en ogen.

In een afgeladen Raadszaal bleek op donderdagavond 7 februari dat het College haar eigen adagium van 'de stad betrekken bij de bezuinigingen door de stad terug te geven aan de inwoners' nog niet erg serieus neemt. Een genereus bod van Watersportvereniging De Helling en scoutinggroep Triton om beheer en onderhoud van de jachthaven op zich te nemen (en daar zelfs voor te betalen) werd genegeerd.

De artikel 41-vragen, die de ChristenUnie rondom de verkoop had gesteld, waren al bijzonder omzichtig, ontwijkend en in een enkel geval onjuist beantwoord. Maar tijdens de voorbespreking in de Raad viel ik pas echt van de ene verbazing in de andere:

1. Het College praat continue de beheerkosten en kapitaalslasten omhoog (in tegenspraak met de werkelijke cijfers en de huidige staat van onderhoud van de jachthaven) en continue de intrinsieke waarde van de haven omlaag (in tegenspraak met wat in het taxatierapport staat).
  2. Het College "wil alle belangstellenden in staat stellen om zelf een beeld van de waarde van de haven te bepalen en wil daarom het taxatierapport niet openbaar maken". Dit terwijl het taxatierapport een gewogen gemiddelde hanteert van verschillende beoordelingsmethoden en goed onderbouwd op een reële waarde uitkomt. Wil dit College wel een goede prijs voor de haven krijgen?
  3. Het College stelt dat de verkoopprocedure niet meer gestopt kan worden, ondanks het recht dat de gemeente zich heeft voorbehouden niet te gunnen. "Daar moet een goede reden voor zijn, anders kunnen we claims verwachten". Waarom heeft de gemeente überhaupt dit voorbehoud (zonder verdere voorwaarden) in het verkoopdocument opgenomen? En verzuimd om het verkoopproces op een adequate manier via Europese richtlijnen in te richten? Want als er al claims te verwachten zijn, dan komen ze uit die hoek.
  4. Het College ziet verkoop als dé mogelijkheid om de kwaliteit van de haven te verhogen. Maar daar gaat het College na verkoop toch niet meer over?
  5. Het College wil niet verhuren, "want dan is de kans groot dat de haven na een paar jaar terugkomt en dan weet je nooit in welke staat je de haven terugkrijgt". Maar is dat ook zo? Juist als je verhuurt, houd je als eigenaar zeggenschap. Als je verkoopt, dan ben je deze definitief kwijt.

Waarom wordt uit alle macht toegepraat naar slechts één, vooraf bepaalde, oplossing? Wat is het belang van de inwoners van Culemborg, om juist in deze tijd de jachthaven en de camping te verkopen? Het zijn ongeveer de enige voorzieningen die zichzelf nagenoeg bedruipen - en helemaal als wordt ingegaan op het bod van de watersportverenigingen. Terwijl we juist in deze tijd er niet voor zullen krijgen wat het waard is. Kortom: Volgen we het College, dan raken we straks wel veel kwijt, terwijl niets extra bezuinigd wordt door verkoop. Zonde, onnodig. Zeker terwijl het zo makkelijk anders kan.

Het wordt tijd dat de Raad het initiatief ten aanzien van de bezuinigingen weer overneemt. Iedere fractie moet hierbij in de spiegel kijken. Het zou de coalitieparijen sieren om het eigen College het vuur aan de schenen te leggen. Want iedere pijnlijke beslissing moet wel drie keer worden omgedraaid, voordat hij wordt genomen. Dus niet klakkeloos volgen, of proberen barsten in het coaliltie-akkoord dicht te lopen. Het is aan de oppositie om terzake doende feiten uit te diepen en van daaruit constructief tegenwicht te bieden.

Wat dit laatste betreft: Namens de ChristenUnie heb ik hier het voortouw in genomen. Samen met verschillende inwoners van Culemborg die zich onderscheiden in (vak)kennis en binding met de stad. Dankbaar ben ik voor de verschillende contacten die in dit kader zijn gegroeid. Meld u zich, als u kunt bijdragen! Onderschat uw bijdrage niet, want hoe klein ook, gezamenlijk kunnen wij ervoor zorgen dat onze stad zo ongeschonden mogelijk door deze moeilijke tijd heenkomt en haar parels en kwaliteiten behoudt.

Met hartelijke groet,

Daniël Jumelet
ChristenUnie Culemborg

d.jumelet@cu-culemborg.nl
+31(0)345-531550

+31(0)6-46179388

Nuttige links:

Factsheet bezuiningen jachthaven

Presentatie van het college tijdens de voorbespreking van 7 februari 2013

Vraag- en antwoord door ChristenUnie Culemborg over de bezuinigingen op de jachthaven van 6 december 2012

Reacties op 'Haven voorbode van bizarre aanpak bezuinigingen?'

onno wolters
Geplaatst op: 25-02-2013 23:01 Quote
Daniel. je hebt prima verwoord wat er leeft bij de leden van de watersportvereniging en triton. Ook als we overgaan tot verkoop aan een particulier zal dit niet bijdragen aan het algemeen belang. Want eenmaal verkocht, heeft de gemeente er weinig grip meer op. het kan ook gebeuren dat het een melkkoetje wordt zoals de haven van Beusichem, waar de eigenaar bijna niets aan onderhoud doet en wat dus de veiligheid en de kwaliteit van de haven niet ten goede komt. Zoals het nu gaat, doen de leden al veel zelf en worden er geregeld nieuwe activiteiten ontwikkeld.
Wat ook een belangrijk punt is, het lijkt me als gemeente niet interessant om in economisch slechte tijden een jacht haven te verkopen, je krijgt er niet de prijs voor wat waard is in bij hoog conjuctuur. degen die het koopt houdt er rekening mee dat het minder oplevert en zal dus een veiligheidsmarge inbouwen. en wat gebeurt er met de haven als de uitbater failliet gaat? koopt Culemborg het terug?
Zelf vind ik dat we in Nederland genoeg in de uitverkoop gedaan hebben. Straks ook nog ons drinkwater zoals nu al gebeurt in de GIPS landen?
Houd voet bij stuk tijdens de volgende vergaderingen! wij watersporters staan achter jullie constructieve bijdrage in Culemborg!
b
Geplaatst op: 23-04-2014 11:10 Quote
The turtle is an icon of Fake watches uk the Parisian watchmaker-jeweler Cartier. Its form, characteristic prevailed in Replica Breitling watches the universe of luxury since its inception in 1912. More than a hundred uk replica watches after the mark comes to present a beautiful version mechanical caliber manufacture of this model, all in femininity and full of character.