Plan "Culemborg aan de Lek" van de baan

Zicht op Culemborgse Havenzaterdag 02 april 2011 20:42

In de Raadsvergadering van 31 maart 2011 hebben alle fracties zich uitgesproken tegen een verdere uitwerking van het plan "Culemborg aan de Lek". Er komt een slotdocument, waarin de planvisie in zijn geheel wordt teruggetrokken en de geleerde lessen worden opgeschreven.

De ChristenUnie was van meet af aan al sterk tegen dit plan gekeerd, omdat het volledig uit zijn voegen was gegroeid en het een bedreiging was voor cultuurhistorische waarden en natuurwaarden in het plangebied. Ook bracht het plan aanzienlijke financiële risico's met zich mee en werden grote problemen met verkeersafwikkeling en parkeren voorzien. Daarom is de ChristenUnie dankbaar dat Raadsbreed is aangegeven dat afgezien moet worden van een verdere realisatie.

De afgelopen maanden zijn wat de ChristenUnie betreft heel waardevol geweest. Veel Culemborgers hebben hun betrokkenheid bij de lokale politiek laten zien en hun stem laten horen in de Raadszaal en via de diverse media. Daarnaast is in het kader het opstellen van een planvisie veel onderzoek gedaan. De resultaten van deze onderzoeken zijn ook in de toekomst voor een belangrijk deel nog bruikbaar. Ze komen mogelijk ook van pas, als op een veel kleinere schaal oplossingen worden gezocht voor problemen die hebben geleid tot het ontstaan van het plan.