Visie en standpunt ChristenUnie ten aanzien van het Ondernemersfonds

markt Culemborg.JPGdonderdag 20 december 2012 19:05

Op 13 december 2012 is in de Raad een voorstel aangenomen om een belastingverhoging door te voeren ten behoeve van een nog op te richten Ondernemersfonds. De ChristenUnie is in principe niet tegen de oprichting van een Ondernemersfonds, maar dan moet het wel op de juiste manier gebeuren. Dat is in onze ogen nu niet het geval, en daarom heeft de fractie van de ChristenUnie tegengestemd.

Het belangrijkste bezwaar is dat de volgorde in het proces is omgedraaid. Normaal gesproken wordt in gemeenschappelijk overleg van alle betrokkenen een fonds opgericht, juridisch verankerd en voorzien van een deugdelijke bestuur. Daarna wordt gezocht naar een financiële voeding van het fonds, bijvoorbeeld via reclamebelasting of een verhoging van de OZB. In de situatie van Culemborg is momenteel geen enkel zicht op hoe het fonds eruit gaat zien, hoe de juridische structuur zal zijn en wie het fonds gaan beheren. Wel is besloten tot een belastingverhoging door het OZB-tarief op niet-woningen te verhogen met ingang van 1 januari 2013.

Omdat we het belangrijk vinden dat er iets gebeurt in de stad (en dan met name de binnenstad), hebben we er alles aan gedaan om het in onze ogen nog niet voldoende doordachte raadsvoorstel van de scherpste kantjes te ontdoen. Zodat het mogelijkerwijs nét acceptabel zou worden. Geen schoonheidsprijs, maar wel pragmatisch. Het college had namelijk grote haast, want wilde de voeding al vóór 2013 rond hebben. De fractie van de ChristenUnie heeft hiervoor drie amendementen ingediend:

1. Een amendement om de duur van de belastingsverhoging te beperken
  2. Een amendement om de belastingverhoging te beperken voor gebruikers van niet-woningen (om zo ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld grote winkelketens maximaal meebetalen)
  3. Een amendement om na de oprichting van een Ondernemersfonds de Raad in de gelegenheid te stellen om haar controlerende taak uit te oefenen en vast te stellen of de oprichting in goede orde verlopen is. Dit omdat de volgorde die nu is gehanteerd eigenlijk inhoudt dat de Raad voor een blanco cheque heeft getekend. En het gaat in dit geval wel om een belastingverhoging en straks dus belastinggeld dat wordt aangewend.

Ook een aantal andere partijen, waaronder de SP en GroenLinks, hebben amendementen ingediend. Alle amendementen zijn door de Raad verworpen. Wel is een motie van GroenLinks aangenomen, die oproept om de oprichting van het Ondernemersfonds "transparant" te laten verlopen. De strekking van deze motie is volgens de ChristenUnie uitermate globaal en zwak, waardoor deze geen enkele garantie geeft dat het nu goed gaat komen.

De fractie van de ChristenUnie betreurt het dat de Raad zich in haar ogen buitenspel heeft laten zetten. Het College van B&W krijgt de vrije hand in het laten opzetten van een Ondernemersfonds, evenals de ondernemers die zich hiermee gaan bemoeien. Welke ondernemers dat zullen zijn en hoe de ondernemers in voltalligheid bij het proces worden betrokken, is niet duidelijk. We houden daarom ons hart vast.

In sommige reacties op de ingezonden brief die het CDA heeft geplaatst in de Culemborgse Courant, worden de fracties die tegengestemd hebben, opgeroepen om bezwaar aan te tekenen. Dat kan niet, want een Raadsfractie kan geen bezwaar maken tegen besluiten die in meerderheid in de Raad zijn aangenomen. Ook stelt het CDA in de brief verder te praten als het fonds er is. Maar ook dit lijkt een doekje voor het bloeden, want formeel heeft de Raad het laten instellen van het fonds zonder verdere voorwaarden bij het College neergelegd. Uiteraard kan de Raad moties opstellen en aannemen over dit onderwerp, maar de invloed van de Raad is niet verankerd in het Raadsbesluit, zoals de ChristenUnie dat graag had gewild. Voor gebruikers en bezitters van niet-woningen is het niet mogelijk om bezwaar te maken tegen de verhoging van het OZB-tarief. Wel kan binnen 6 weken na ontvangst van de belastingaanslag bezwaar gemaakt worden tegen de vastgestelde hoogte van de WOZ-waarde van de aangeslagen onroerende zaken. Mogelijk zorgt dit ervoor dat het netto effect van de belastingverhoging minder is, maar hier draait het natuurlijk niet om.

De enige, maar daarmee ook zeer belangrijke voorwaarde om straks van het Ondernemersfonds gebruik te mogen maken, is dat ondernemers hier in georganiseerd verband beroep op doen. Dat betekent dat het dus zeer nuttig is, wanneer ondernemers zich organiseren in een vereniging. Dat kan een bestaande vereniging zijn, maar dat mag natuurlijk ook een nieuwe zijn. Door ervoor te zorgen dat op korte termijn de organisatiegraad gemaximaliseerd wordt, wordt de kans dat alle ondernemers invloed hebben op de vorming van het fonds, de juridische inrichting en de bemensing van het bestuur sterk vergroot. De fractie van de ChristenUnie roept daarom ook tegenstanders op zich te organiseren en er zo - ondanks dat de politiek afstand heeft genomen, ervoor te zorgen dat iedere ondernemer aan de bal blijft.

Daniël Jumelet
Fractievoorzitter ChristenUnie Culemborg

Zie voor meer hete hangijzers onze visie op de verkoop van de haven.