Daniël Jumelet: ontwikkelingen collegebesprekingen

_A122127_edited-1 kleinwoensdag 10 maart 2010 22:52

Al bij de eerste openbare bijeenkomst voor de
collegebesprekingen was direct duidelijk dat de VVD (met 7 zetels de grootste partij in Culemborg) graag een college vormt met D66 (3 zetels) en het CDA (2 zetels). Feitelijk betekent dit een voortzetting van het huidige college, minus de PvdA (die van 5 naar 3 zetels terug moest).

De ChristenUnie verwachte deze ontwikkeling na de verkiezingsuitslag, maar vindt deze benadering de weg van de minste weerstand en bovendien onverstandig. Culemborg kent een aantal forse uitdagingen op het gebied van veiligheid, economie en zorg. En ook als het gaat om behoud van natuurwaarden staat het nodige op het spel. De CU-Culemborg pleitte en pleit dan ook voor een breder samengesteld college, zoals bijvoorbeeld een samenwerking tussen VVD, D66 en GroenLinks (partijen met een duidelijke zetelwinst). Hiermee zou het draagvlak voor moeilijke maatregelen een stuk groter zijn en is de kans op een evenwichtige aanpak van ingewikkelde problemen het grootst. Zeker nu het de verwachting is dat de landelijke verkiezingen van 9 juni een langdurige schaduw gaan werpen op het plaatselijke. Uiteraard zal de CU-Culemborg vanuit de oppositie er alles aan doen om vooral creatief en verbindend in de raad aanwezig te zijn.