Culemborgse Courant: "Raadspraat: van tunnelvisie naar totaalvisie"

Gert Mostertwoensdag 25 februari 2015 21:52

Culemborg heeft behoefte aan totaalvisie in plaats van tunnelvisie. "Voorkomen moet worden dat bij de ontwikkeling van plannen steeds maar een klein stukje van Culemborg in beeld is, terwijl het geheel niet wordt overzien. Want dat leidt tot desastreuze beslissingen, waar we tientallen jaren last van hebben." Lees hier de Raadspraat van CU-raadslid Gert Mostert uit de Culemborgse Courant.

"De komende tijd worden besluiten genomen over de Spoorzone en Parijsch-Zuid, die het beeld en het functioneren van de stad voor lange tijd bepalen. Zullen we de juiste keuzes maken?

Voorkomen moet worden dat bij de ontwikkeling van plannen steeds maar een klein stukje van Culemborg in beeld is, terwijl het geheel niet wordt overzien. Want dat leidt tot desastreuze beslissingen, waar we tientallen jaren last van hebben. Wanneer adviseurs, ambtenaren, wethouders en raadsleden te weinig over grenzen van projecten heenkijken, is de kans groot dat de ruimtelijke en de economische samenhang van Culemborg wordt ontwricht.

De herontwikkeling van het Chopinplein is een voorbeeld van zo'n onvoldoende inpassing in de omgeving. De weg van Voorkoop naar het station - via Mozartlaan en Beethovenlaan - is geblokkeerd door nieuwbouw van Coöp. Het verkeer zoekt nu zijn weg door de smalle straatjes in Terweijde. De extra winkels op het Chopinplein zijn prettig voor omwonenden, maar leiden tot minder inkopen in het centrum, dat weer een bruisende binnenstad moet worden.

Nu moet de raad beslissen over de Spoorzone. Dit plan voor de stationsomgeving was ooit bedoeld als een nieuwe verbinding tussen de twee stadsdelen. Inmiddels heeft het project zijn samenhang verloren en richt het station zijn 'gezicht' naar het bedrijventerrein. De stadskant wordt vrijwel vergeten en de spoordijk blijft mogelijk dicht. Vitale onderdelen als een mooie tunnel onder het spoor zijn geschrapt. Zelfs de doorbraak van het huidige voetgangerstunneltje is onzeker. Aan het westelijke stationsplein komen alleen winkels en hoogbouw. Albert Heijn zou uit het centrum daarheen moeten verhuizen. De verhuizing van deze publiekstrekker en vestiging van nieuwe winkels leiden vrijwel zeker tot minder inkopen in de binnenstad en de twee andere winkelcentra.

Ook bij de ontwikkeling van Parijsch-Zuid staan de verkeersstructuur en de integratie met de rest van de stad onder druk. Ook hier zijn ruimtelijke kwaliteit en een goede ontsluiting in het geding.
Kortom: tijd voor een totaalvisie. Voor minder moet een mooie stad als Culemborg niet gaan."

Gert Mostert
Raadslid ChristenUnie
g.mostert@cu-culemborg.nl

De Raadspraat verscheen 25 februari 2015 in de Culemborgse Courant.