Berichten geschreven door Kees van der Zaag

1. Daniël Jumelet vierkant 13. Kees van der Zaag
    Door Daniël Jumelet, Kees van der Zaag op 4 oktober 2019

Glashelder over glasvezel

Op donderdag 3 oktober 2019  heeft de raadsvergadering een besluit genomen over 'glasvezel in het buitengebied'. Vanuit de fractie van ChristenUnie Culemborg de volgende reactie:

Tot onze spijt heeft de gemeenteraad op 3 oktober jl. ingestemd met het oprichten van een Gemeenschappelijke Regeling (een overheidsbedrijf) voor het gaan exploiteren van een glasvezelnetwerk in het buitengebied. Natuurlijk vindt de ChristenUnie dat ook voor bewoners van het buitengebied een goede internetaansluiting vandaag de dag onmisbaar is. Wat ons betreft was het echter veel verstandiger geweest om de aanleg van glasvezel over te laten aan een commerciële partij, die inmiddels zwart op wit had toegezegd het netwerk voor eigen rekening en risico te gaan aanleggen. Met het besluit dat is genomen, neemt de gemeente in onze ogen onnodig omvangrijke financiële risico’s. Dit omdat de terugverdientijd maar liefst 35 jaar betreft (als alles goed gaat en de aansluitgraad gedurende die 35 jaar gemiddeld meer dan 65% is). Samen met zes andere gemeenten zijn wij nu verantwoordelijk zijn voor het resultaat van de bedrijfsvoering van de Gemeenschappelijke Regeling en staan garant voor minstens 37,5 miljoen Euro. Wat extra steekt is dat met dit besluit de inwoners en ondernemers van Pavijen opnieuw in de kou staan.

Lees meer over "Glashelder over glasvezel"
  2. zwembad-de-waterlinie.JPG
    Daniël Jumelet vierkant 13. Kees van der Zaag
    Door Daniël Jumelet, Kees van der Zaag op 5 juni 2019

Visie ChristenUnie op de toekomst van het zwembad

Sluiting dreigt voor zwembad De Waterlinie. Hoewel niet onverwacht, vindt ChristenUnie Culemborg dit ontzettend zuur. Naast de enorme kapitaalvernietiging is het verlies van een zwemvoorziening voor Culemborg een behoorlijke aderlating. Aan de andere kant zou het onwenselijk zijn dat er zóveel extra geld naar het zwembad moet, dat we heel veel andere mooie voorzieningen in de stad de nek om moeten draaien. Maar misschien is een snelle sluiting te voorkomen.

Hoop4Culemborg
    Lees meer over "Visie ChristenUnie op de toekomst van het zwembad"

Labels:

3. Topbanner raadsprogramma ruimte voor de stad
    13. Kees van der Zaag Daniël Jumelet vierkant
    Door Kees van der Zaag, Daniël Jumelet op 2 juli 2018

Raadsprogramma 'Ruimte voor de stad' vastgesteld

Afgelopen donderdag is in de gemeenteraad het raadsprogramma vastgesteld. Dit is het sluitstuk van een aantal maanden intensief werken door zeven van de negen fracties uit de raad én het begin van een andere manier van besturen en samenwerken in de raad. De ChristenUnie heeft zich sterk ingezet voor het raadsprogramma en heeft een forse bijdrage geleverd aan de totstandkoming ervan.

Lees meer over "Raadsprogramma 'Ruimte voor de stad' vastgesteld"