Verduurzamen doen we samen: snel en slim woningen isoleren

Rijtjeshuis-min.jpg
Door Fractie CU op 10 februari 2022 om 09:00

Verduurzamen doen we samen: snel en slim woningen isoleren

ChristenUnie heeft met CDA, Groen Links en PVDA een motie opgesteld, die unaniem door de gemeenteraad is aangenomen. Kees van der Zaag, lijsttrekker voor ChristenUnie Culemborg: "Ik wil slecht geïsoleerde woningen in wijken zo snel mogelijk aanpakken. Ook voor mensen die geen energiebesparende hypotheek kunnen opbrengen. Verduurzamen doen we samen. Met extra aandacht voor wie dat nodig heeft".

De beste energie is bespaarde energie. Inmiddels merken vele Culemborgers dat een goed geïsoleerd huis zowel in de zomer als in de winter comfort biedt en energie en dus geld bespaart. In Culemborg zijn er ongeveer 8000 woningen met Energielabel C  of hoger. Die zijn dus niet goed geïsoleerd. En verduurzamen is duur. De kosten bedragen tussen de €15.000,- en €40.000,- per woning. Er moet versneld gestart worden met het isoleren van woningen en iedereen moet mee kunnen doen.

Socialer

Er komen vele maatregelen om samen te verduurzamen. Het college gaat een plan maken voor een vouchersysteem met een isolatietegoedbon voor kleine maatregelen, zodat mensen met energiearmoede ook mee kunnen doen met de verduurzaming. Deze maatregel geldt naast de al bestaande maatregelen.

Sneller

We stellen voor dit vouchersysteem  €50.000,- beschikbaar waardoor we in 2022 500 extra mensen met energiearmoede kunnen helpen.

Slimmer

Culemborg krijgt veel geld van het rijk om extra te isoleren. Of het genoeg is, is nog niet bekend. Dankzij de motie komt er in september 2022 een lokaal isolatieplan voor de jaren 2023-2025. Zodat we lokaal kunnen versnellen.

Lees hier meer over de motie energiearmoede.