Betaalbaar van het aardgas af

Betaalbaar van het aardgas af .jpg
CU-ImpactLogo-in-cirkel-RGB-01.png
Door Bestuur CU op 28 maart 2022 om 12:51

Betaalbaar van het aardgas af

De gemeente Culemborg heeft onderzoek gedaan naar wat er nodig is om in 2050 van het aardgas af te kunnen. In de plannen ontbreekt echter een belangrijke schakel, namelijk het gebruik van groene waterstof. Kees van der Zaag, fractievoorzitter van de ChristenUnie, doet hier al veel onderzoek naar en maakt zich sterk om waterstof in te zetten in Culemborg. “Waterstof is een groene oplossing voor logistiek en voor verwarming van de oude binnenstad”, vindt Kees. Op advies van de provincie Gelderland kwam hij in contact met bestuurders die bezig zijn met een veelbelovend project in een de gemeente Graft-De Rijp (vlak bij Alkmaar).

Integrale wijkaanpak

Een groep bewoners is verenigd in een energie coöperatie “De Groene Walvis”. De naam is een knipoog naar het verleden van het dorp: de walvisvaart.

De coöperatie heeft een integraal plan om woningen op een betaalbare en duurzame manier van het aardgas af te halen. Bestuurder van de coöperatie, Jack Nes kwam met de energiedeskundige Stef Clevers naar Culemborg om te vertellen over hun plannen. Het integraal plan bestaat uit combinaties van isolatiemaatregelen, warmtepompen, hybride warmtepompen, groene waterstofketels en een warmtenet.  In 2027 wil de gemeente Graft-De Rijp starten met groene waterstof.

Waterstof voor Culemborg

“Ook na de verkiezingen blijf ik doorgaan om Culemborg te vergroenen op een manier die werkt en betaalbaar is. Deze aanpak zouden we goed kunnen toepassen in Culemborg,” aldus Kees van der Zaag, “Een collectieve aanpak biedt mogelijkheden voor de wijken Voorkoop, De Hond en de Binnenstad. In de historische panden in het centrum kunnen zonder ingrijpende wijzigingen met groene waterstof worden verwarmd. Deze groene energievoorziening kan bovendien stap voor stap worden uitgerold met hergebruik van het bestaande aardgasnetwerk. Door slimme koppeling kan je ook een energie-hub hiermee voeden voor voertuigen die op waterstof rijden”.

Volgens de deskundigen is er veel subsidie beschikbaar voor projecten waar je waterstof installatie lokaal neerzet en direct koppelt aan de lokale grootschalige zonnepanelen op boerenschuren. “Dit is zeer geschikt voor Culemborg”, concludeert Kees. “Samen met de deskundigen werken we samen verder aan een concreet voorstel voor Culemborg”.