ChristenUnie spreekt diverse initiatiefnemers met woonplannen voor jong en oud

CU-ImpactLogo-in-cirkel-RGB-01.png
Door Bestuur CU op 7 maart 2022 om 08:53

ChristenUnie spreekt diverse initiatiefnemers met woonplannen voor jong en oud

Lijsttrekker Kees van der Zaag sprak zaterdag tijdens de woonmars, die georganiseerd werd door ChristenUnie Culemborg, bij drie projecten met verschillende initiatiefnemers over het realiseren van starters- en levenloopbestendig wonen in Culemborg. Plannen die passen bij de schaalgrootte en behoefte van inwoners van Culemborg en die op redelijk korte termijn te realiseren zijn.

De Culemborgse Brit en Jordy hebben in 2021 een enquête uitgezet om de behoefte naar starterswoningen te inventariseren. Het leverde een stroom aan reacties op en de start van plannen voor starterswoningen aan de Jan van Riebeecklaan. “Zes enthousiaste Culemborgse bestuursleden van de CPO Wonium Kwartier willen 20 woningen voor starters bouwen in Culemborg. Het zijn grondgebonden woningen met twee bouwlagen in de prijsklasse tot €250.000,-. Het is de bedoeling dat deze woningen ook in de toekomst beschikbaar blijven voor starters. Gezinnen stromen door naar andere woningen. Om in aanmerking te komen, moet je lid zijn van de CPO”.

De nood voor betaalbare woningen is groot

Dat de nood voor betaalbare woningen groot is blijkt uit het gesprek met twee Culemborgse jongeren, tijdens de start van de woonmars aan de Jan van Riebeeckstraat. De jongeren zijn op zoek naar een betaalbare woning. Lijsttrekker Kees van der Zaag ziet dit als een stimulans om door te gaan met het bouwen van betaalbare woningen in Culemborg, zoals de ChristenUnie heeft voorgesteld in het plan ‘Versneld wonen’. Kees van der Zaag: “Denk daarbij realistisch en schroom niet om dit project zo snel mogelijk uit te voeren”.

Grondgebonden woningen ipv hoogbouw

Op de twee locatie bij de Godfried Bomansstraat, uit de heer Van den Oosterkamp namens de ondertekenaars van het manifest ‘Passende woningbouw Houtvijver’ de zorgen over de verdichting van de woningbouw op deze locatie. “Dat is ongewenst”. Hij laat lijsttrekker Kees van der Zaag de plek zien en pleit om het achterste deel van het bouwvlak te bebouwen met grondgebonden woningen aan straten en/of hofjes. Kees van der Zaag reageert enthousiast: “Dit alternatief concept beter past bij de schaal en karakter van de wijk Achter het Zand dan het plan van de gemeente dat inzet op hoogbouw. Het voorziet in de vraag naar woningen voor jongeren en ouderen in Culemborg. Bovendien worden in het gebouw Panta Rhei voldoende betaalbare woningen voor starters gerealiseerd. We hebben die plannen gezien en zijn blij dat de huidige bewoners deze plannen ook omarmen”.

Laat senioren doorstormen

Bij de dr Hockesingel vertelt Jeannette Dhondt van CPO Gemeenschappelijk Wonen Culemborg het volgende: “Het is belangrijk dat senioren doorstromen naar een toekomstbestendige woonomgeving. Er is een plan met 14-30 woningen met een gemeenschappelijke ruimte. Met tijd en aandacht voor elkaar op basis van Noaberschap. Deze ouderen laten een grote woningen voor gezinnen achter, die verduurzaamd kunnen worden”.

“Omzien naar elkaar, goede doorstroming en tegelijkertijd bestaande huizen verder verduurzamen maakt dat dit plan erg aanspreekt”, reageert lijsttrekker Kees van der Zaag. “Na de verkiezingen zal ik verder kijken of in Voorkoop dit plan betaalbaar en realiseerbaar is”.