𝗖𝗨 𝗼𝗽 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗯𝗲𝘇𝗼𝗲𝗸 𝗯𝗶𝗷 𝗱𝗲 𝗸𝗲𝗿𝗸𝗿𝗲𝗻𝘁𝗺𝗲𝗲𝘀𝘁𝗲𝗿𝘀 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗼𝘂𝗱𝗲 𝗕𝗮𝗿𝗯𝗮𝗿𝗮𝗸𝗲𝗿𝗸

CU-ImpactLogo-in-cirkel-RGB-01.png
Door Bestuur CU op 1 februari 2022 om 15:47

𝗖𝗨 𝗼𝗽 𝘄𝗲𝗿𝗸𝗯𝗲𝘇𝗼𝗲𝗸 𝗯𝗶𝗷 𝗱𝗲 𝗸𝗲𝗿𝗸𝗿𝗲𝗻𝘁𝗺𝗲𝗲𝘀𝘁𝗲𝗿𝘀 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗼𝘂𝗱𝗲 𝗕𝗮𝗿𝗯𝗮𝗿𝗮𝗸𝗲𝗿𝗸

Maandagavond op 31 januari was de ChristenUnie op bezoek bij de kerkrentmeesters van de oude Barbarakerk.
De Grote of Barbarakerk is al eeuwen het middelpunt van onze stad. Na de Reformatie werd de kerk eigendom van de overheid. Sinds 1801 is het kerkgebouw (met uitzondering van de toren) in handen van de protestantse gemeente (nu de PKN). Inmiddels is de kerk een ondraaglijke last geworden voor de kerkelijke gemeente.
"Wij willen de kerk terugbrengen naar de stad, mét instandhouding van de religieuze functie", vertelt Arjen Smits, voorzitter van het college van kerkrentmeesters. Samen met gemeente Culemborg is een kerkenvisie ontwikkeld, en een plan om het gebouw onder te brengen in een stichting. De stichting verhuurt het gebouw dan aan de kerk, maar ook aan andere instellingen en particulieren.
“ChristenUnie Culemborg heeft bewondering voor de inzet van de protestantse gemeente om een duurzame oplossing te vinden voor dit monumentale gebouw”, zegt Erik Stroomberg, nummer 2 op de kandidatenlijst van de CU. “Er ligt nu een stevig plan. Mooi dat de kerk op deze manier behouden blijft voor de stad, en dat naast de oorspronkelijke functie -de erediensten- de kerk openstaat voor andere bijeenkomsten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld concerten, exposities en voorstelling. De kerkruimte als ontmoetingsplaats van de stad. Wij zullen daarom ook voor het plan stemmen, en hopen dat dit raadsbrede steun krijgt”.
Op de foto: Henk van Dijk en Arjen Smits, kerkrentmeesters; Erik Stroomberg en Dicky Nieuwenhuis, kandidaat-raadslid en voorzitter ChristenUnie Culemborg.