CU-Culemborg grootste procentuele stijger lokale CU-partijen

Verkiezingsuitslag tov andere CU'sdinsdag 25 maart 2014 13:54

ChristenUnie Culemborg is dankbaar voor de vele mensen die 19 maart hun vertrouwen aan de partij hebben gegeven. Een grote groep vrienden en ambassadeurs in de stad zorgden ervoor dat het verfrissende karakter van de ChristenUnie breed bekend werd. In dit artikel een evaluatie van de opmerkelijke groei van 1 naar 3 zetels.

Landelijke boekte de ChristenUnie tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart een opvallende winst. Zo wist de ChristenUnie in Apeldoorn 60% meer stemmen binnen te halen, in Zwolle was de stemmenwinst bijna 49%, in Utrecht 43%. Nergens was de groei echter zo hoog als in Culemborg, de stad waar de ChristenUnie pas in 2010 voor het eerst met één zetel de gemeenteraad binnen kwam, namelijk een winst van maar liefst 114%. Een bijzonder resultaat, omdat Culemborg vanouds een gemeente is waar de traditionele achterban van de CU klein is en de laatste jaren vooral VVD, PvdA en SP afwisselend het politieke landschap domineerden. Bijzonder is verder dat de ruime stemmenverdubbeling is gerealiseerd met een campagnebudget van nog geen 900 euro.

De opmerkelijke groei van 1 naar 3 zetels voor ChristenUnie Culemborg kan niet verklaard worden door groei vanuit de traditionele achterban van de CU. Tijdens de landelijke verkiezingen van 2012 stemden 341 mensen op de ChristenUnie. Op lokaal niveau is de SGP niet vertegenwoordigd in Culemborg. In 2012 stemden 161 mensen landelijk op de SGP, dus we kunnen stellen dat de natuurlijke achterban van ChristenUnie Culemborg circa 500 mensen omvat. Op 19 maart stemden 1429 Culemborgers op de CU, dus waar komen de overige 929 stemmen vandaan?

Een eenvoudige aanname zou kunnen zijn dat ChristenUnie Culemborg veel stemmen bij het CDA wegkaapt. Toen ChristenUnie in 2010 voor het eerst één zetel bemachtigde in Culemborg, leek dit nog aannemelijk: vaste CU-stemmers en SGP-stemmers die voorheen lokaal op het CDA stemden, konden nu plaatselijk terecht bij de CU. CDA Culemborg verloor in 2010 één zetel. In 2014 was van dit effect echter geen sprake meer: de partij behield haar twee zetels.

Dat ChristenUnie Culemborg lokaal de grootste winnaar werd, heeft ze zeer waarschijnlijk te danken aan vier jaar lang mensen te betrekken bij concrete dossiers. Hierdoor heeft de partij een brede uitstraling in de stad, en weet ze veel mensen te binden door christelijke politiek te vertalen in concrete keuzes. Een belangrijk dossier was ‘Culemborg aan de Lek’, een overambitieus plan van het gemeentebestuur om de jachthaven uit te breiden en de uiterwaarden te bebouwen. De CU wist veel Culemborgers voor zich te winnen door hun zorgen over de aantasting van het cultuurhistorisch landschap in politiek te vertalen. Gevolg: het hele plan ging uiteindelijk niet door. Ook een voorgenomen verkoop van de beeldbepalende jachthaven werd door inzet van de CU afgewend. Door bij een onderwerp als het zwembad tegen de stroom in durven te zwemmen, wist de CU veel mensen aan zich te binden. Als enige partij pleitte en pleit de CU ervoor het huidige zwembad langer open te houden en breed gebruikers bij de plannen voor het nieuwe zwembad te betrekken.

Daniël Jumelet, trekker van de eenmansfractie in de afgelopen vier jaar: “We hebben ons weten te onderscheiden door dossiers in te duiken en daarbij deskundigheid uit de stad in te schakelen. Door mensen te mobiliseren om hun democratisch recht uit te oefenen. Dossiers komen niet aanwaaien. Mensen komen op een gegeven moment op je pad. Als je erkent wat ze te bieden hebben en je neemt ze serieus door vooral te luisteren, ook al hebben ze misschien een minder aansprekend voorkomen, dan komt er zoveel kennis en kunde boven drijven”.

Het brede lokale draagvlak zorgde ervoor dat er in campagnetijd met bescheiden middelen gewerkt kon worden. Het netwerk van vele betrokken Culemborgers – van doorgewinterde CU-ers tot sympathisanten die vooral de politieke stijl van de lijsttrekker waardeerden- deed de rest. Het weinige campagnegeld dat werd uitgegeven, is besteed aan posters, folders en een verkiezingsavond. Verder werd vooral gebruik gemaakt van free publicity (lokale pers, Twitter, Facebook) en een creatieve actie: de ‘Doe-het-zelf-poster’.

« Terug

Reacties op 'CU-Culemborg grootste procentuele stijger lokale CU-partijen'

Arie Slob
Geplaatst op: 25-03-2014 19:23 Quote
Respect voor mijn partijgenoten in Culemborg, Wat een prachtig resultaat.
Nieuw bericht