Algemene beschouwingen: Zorgen voor morgen

Gert Mostertdonderdag 05 november 2015 11:00

"Volgens het college gaat het goed in Culemborg! ... Maar is het alles goud wat er blinkt? ... verontrustende ontwikkelingen op financieel gebied. ... Culemborg dient de kosten zeer goed in de hand te houden. " Lees hier de algemene beschouwingen van ChristenUnie Culemborg, uitgesproken door Gert Mostert.

"Volgens het college gaat het goed in Culemborg! De transities in het sociale domein zijn ingezet. Voor zover op raadsniveau te beoordelen zijn er weinig klachten. Participatietrajecten komen hortend en stotend en met vallen en opstaan toch maar op gang. Het Cultuurfonds is – na een periode van zoeken en aftasten – van start gegaan. In de wijk Achter de Poort zijn de laatste portiekflats gesloopt en start de bouw van de laatste fase. De bouw van de Brede school Oost vordert gestaag. De weg naar de herontwikkeling van de Spoorzone ligt open. Diverse wegen in de stad zijn dit jaar al vernieuwd, tot en met een heuse ovonde aan toe. Binnenkort hoopt de Raad een besluit te nemen over Parijsch-Zuid, waarna weer diverse bouwprojecten kunnen worden gestart. En last but not least: Volgens het college kan ze weer een sluitende begroting aan de Raad presenteren.

Je zou dus denken: We gaan de goede kant op in 2015, het enige wat we hoeven te doen is deze lijn door te zetten. Maar is het alles goud wat er blinkt? In ieder geval heeft de ChristenUnie grote zorgen over de ontwikkelingen in de stad.

Veel indicatiestellingen in het sociale domein zijn nog niet uitgevoerd of worden zelfs naar 2016 geschoven. Participatietrajecten worden wel uitgevoerd maar eindigen niet zelden in gevechten via de rechter of de pers. Wat gaat er mis? Het vluchtelingenprobleem lijkt nog even aan Culemborg voorbij te gaan maar komt zeker.

Op het Chopinplein overtreft het aantal gevulde winkelpanden nog net het aantal leegstaande panden. Het afsluiten van de Mozartlaan-Beethovenlaan leidt tot onlogische en storende verkeersstromen door de wijk, iets waar we in het verleden al op hebben gewezen. Verder trekken de twee enorme appartementsgebouwen in de ogen van de ChristenUnie alle architectonische verhoudingen op het Chopinplein uit hun verband.

In het plan Spoorzone is de trend vergelijkbaar. Ook daar wordt gestreefd naar ontwikkelingen van grootstedelijke allure. In het project Willemslaan aan de Weidsteeg zijn gisteravond plannen gepresenteerd voor een appartementencomplex dat qua schaal en beeld onzes inziens niet op deze locatie past. De trend van bescheiden, maar wel bijzondere en duurzame architectuur, die in Eva Lanxmeer is ingezet, lijkt nergens in de stad doorgezet te worden. Als de huidige trend zich voortzet valt het historische centrum van Culemborg qua schaal over enkele jaren in het niet bij de buitenwijken. Een bestuurlijke keuze dat in Culemborg het oude centrum – ook qua schaal - het hoogtepunt van de stad dient te blijven zou Culemborg niet misstaan.

Je kunt dit nog een kwestie van smaak noemen. Maar als het om de gemeentelijke financiën gaat, dan hebben we het over harde cijfers en ook daar nemen de zorgen hand over hand toe. De exploitatierekening van de gemeente is volgens het college sluitend, maar we missen als raad de liquiditeitsgegevens om dit ook daadwerkelijk te kunnen controleren. Wat we wel weten is dat volgens de Provincie de seinen op rood staan. Zowel wat betreft solvabiliteit als schuldenratio begeeft Culemborg zich ver buiten de provinciale normen.

Belangrijke adviezen en waarschuwingen legt de coalitie naast zich neer. Denk aan de Spoorzone die er zonder deugdelijke argumentatie doorgedrukt is. Treffend is de wijze waarop dit college met de opgelegde bezuinigingen omgaat, ondanks een indringende waarschuwing van de provincie dat de geplande bezuinigingen echt en tijdig gerealiseerd moeten worden. Het college geeft in deze begroting niet aan hoe zij weer binnen de provinciale normen denkt te komen. Integendeel! De bezuinigingen op sport zijn een half jaar later gerealiseerd dan gepland. Het college kan nog steeds niet duidelijk maken hoe de bezuinigingen op vastgoed zullen worden gerealiseerd. V.w.b. het sociale domein is de financiële situatie zeer onduidelijk en kondigt het college al aan dat op zijn minst de stelposten flink zullen worden aangesproken. In een informatienotitie laat het college al doorschemeren dat ze met voorstellen zal komen om de bezuinigingen op personeel deels niet te realiseren. En zijn er wel voldoende financiële middelen om Parijsch-Zuid te ontwikkelen tot een vitale en groene wijk of wordt daar – uit geldgebrek – straks net zo massief gebouwd als in de genoemde voorbeelden?

Al met al zeer verontrustende ontwikkelingen op financieel gebied. Kan de raad met deze informatie de begroting goedkeuren? De ChristenUnie twijfelt hier hardop aan en wil vandaag door het College overtuigd worden dat het toch echt goed zit. Het College zal dat moeten onderbouwen, zonder de huidige stand van indicatoren te bagatelliseren of vage uitspraken te herhalen over bezuinigingen. Culemborg dient de kosten zeer goed in de hand te houden. Het college dient uiterst voorzichtig om te springen met leningen. Aan de inkomstenkant domineert de rijksuitkering, die jaar na jaar krap is, en dat met toenemende gemeentelijke taken. Wat ons betreft is daar een grens bereikt. Gemeentes zijn geen melkkoe van het Rijk en dienen dat gezamenlijk aan het Rijk duidelijk te maken. Laten we uit onze slachtofferrol stappen. Erken dat het ons nog maar nauwelijks lukt om de touwtjes aan elkaar te knopen, uiteraard vanuit het besef dat we ook zelf niet altijd de meest handige financiële keuzes hebben gemaakt. Laten we stappen nemen. Een stap naar andere gemeentes. Een stap naar de provincie. Een stap naar de VNG. Laten we samen aan het Rijk duidelijk te maken dat er geld bij moet. Met de huidige rijksuitkering lopen we vast en kunnen we de noodzakelijke zorg voor onze stad en onze inwoners binnenkort niet meer opbrengen."

TitelBestandsgrootteMIME-type
Reactie Provincie op begroting 2015-2018 gem. Culemborg3,3 MBapplication/pdfdownload