Raadsvragen CU: geluidsoverlast en gevaarlijke situaties Mariahof

Daniël Jumelet 2014 - portretfoto 01vrijdag 20 maart 2015 16:25

Tijdens de raadsvergadering van 19 maart heeft de ChristenUnie vragen gesteld aan het college over geluidsoverlast en gevaar door jongeren bij de Mariahof. Is de situatie bij het college bekend en zo ja, kan en wil het college hier iets aan doen?

Fractievoorzitter Daniël Jumelet:

"De afgelopen tijd hebben ons van verschillende kanten uit de stad signalen bereikt dat er op en rondom de Mariahof zich groepen jongeren en jongvolwassenen zich hinderlijk ophouden en rondrijden en zelfs racen en stunten met scooters, trikes, quads en auto's uitgerust met 'hoogwaardige' geluidsinstallaties. Dit geeft niet alleen veel geluidsoverlast, maar levert ook gevaarlijke situaties op. Is deze situatie bij het college bekend? Zo ja, kan en wil het college hier iets aan doen?"

Verantwoordelijke in het college, burgemeester R. van Schelven

"Ja dat is ons bekend, dat er de laatste tijd weken wat overlast is van met name, om specifiek te zijn, een tweetal quads heten die dingen. Meldingen zijn binnengekomen. Politie treed daar uiteraard tegen op, daar waar het kan. Alleen het lastige is, als die dingen voldoen aan de eisen van de wet, dan mag je er gewoon mee rijden. Wat we wel aan het bekijken zijn is op welke wijze wij daar wel handhavend kunnen optreden. Daar wordt aan gewerkt en ik hoop dat dat gaat lukken. Want wij onderkennen zeer wat u zegt.
Overigens het beeld wat u schetst, dat er meer van die meldingen zouden zijn en met andere vervoermiddelen, dat herkennen wij niet uit de meldingen. Waar we uiteraard de omwonenden wel toe oproepen is als er zoiets speelt: meldt het vooral. Want goede meldingen bij ófwel de politie of de wijkagent, he dus politie algemeen of de wijkagent, worden zeer op prijs gesteld. Dank u wel."

De vragen en het antwoord kwamen aan bod tijdens de raadsvergadering op 19 maart 2015. U kunt de vergadering hier terugkijken. Het betreft agendapunt 6.

Reacties op 'Raadsvragen CU: geluidsoverlast en gevaarlijke situaties Mariahof'

Peter
Geplaatst op: 17-06-2015 18:31 Quote
De overlast houdt nog steeds aan, ik woon in de Prijssestraat en daar komen deze quads, een motor met twee voorwielen en een luidruchtige chopper met zo'n satudarah knul dagelijks vele malen door de straat. Ik snap dat deze apparaten blijkbaar aan alle wettelijke eisen voldoen maar in onze straat is een maximumsnelheid van 30km/u ingesteld en die snelheid wordt ruimschoots overtreden door deze herriemakers. Wellicht is een regelmatige snelheidscontrole de weg om de aanhoudende overlast aan te pakken?
Peter Versteeg - secretaris
Geplaatst op: 17-06-2015 22:07 Quote
Dank voor je bericht Peter. Vervelend om te horen dat de overlast nog steeds aanhoud. Voel je vooral vrij om de oproep van de burgemeester te volgen en bij de politie te blijven melden waar je last van hebt.
Ik geef je signaal door aan de fractie om te kijken of we politiek gezien nog iets voor je kunnen betekenen.
Als je graag contact wil met een van de fractieleden, dan vind je hun contactgegevens op http://www.cu-culemborg.nl/fractie