Culemborgse Courant: "CU-fractie present bij verhuizing Prezzent"

Logo stichting Presentzaterdag 24 januari 2015 12:07

CULEMBORG - De bewoners van Prezzent-woongroep Chopinplein zijn deze week verhuisd naar de nieuwe woonvorm 'Schapenbloem' vlakbij de kinderboerderij. Ze werden hierbij moreel ondersteund en aangemoedigd door een actief werkbezoek van twee vrijwilligersgroepen van de ChristenUnie. Daniël Jumelet: ,,Een goede woonplek voor deze bijzondere stadsgenoten vinden wij van groot belang. Het is prachtig om hierbij een handje te mogen mee helpen."

Na maanden van bouwen, plannen en voorbereiden was kon deze week het nieuwe Prezzent-gebouw 'Schapebloem' worden betrokken. Zowel voor bewoners als begeleiders was dit een spannende gebeurtenis. Begeleider Gerrie Laponder licht toe: ,,De bewoners vinden het best moeilijk om afscheid te nemen van hun oude vertrouwde plekje. Het kost nu eenmaal tijd om een nieuw huis te wennen. En zo'n groot verhuisproject gaat helaas altijd anders dan gepland."

De CU-fractie was maandag en woensdag met de fractieondersteuners bij de verhuizing aanwezig om de bewoners bij alle logistieke drukte praktische en mentaal te ondersteunen. Fractievoorzitter Jumelet toonde zijn culinaire kwaliteiten achter het fornuis van de Schapenbloem: ,,Het is maar een kleine bijdrage, maar het wordt tot mijn verrassing toch heel erg gewaardeerd. De geur van vers gekookte soep zorgt voor een warm welkom in de nieuwe woning." De bewoners en vrijwilligers lieten zich de soep goed smaken. ,,We vinden het belangrijk om in verbinding te staan met de samenleving", zegt Laponder. ,,Bezoekers en vrijwilligers zijn hier daarom altijd van harte welkom."

Tijdens de praktische bezigheden wees gemeenteraadslid Gert Mostert het belang van goede zorg en maatschappelijke betrokkenheid voor stadsgenoten met een handicap. Mostert: ,,We zien dat zorginstellingen bij alle bezuinigingen weinig mogelijkheid over houden voor voldoende persoonlijke aandacht en begeleiding. Wij vinden goede zorg, zoals hier bij Prezzent van groot maatschappelijk belang."
De ontmoeting was gearrangeerd door vrijwilligersorganisatie Stichting Present. Present-coördinator Wim Althuis: ,,Wij willen mensen laten ervaren hoe mooi het is om iets voor een medemens te doen. Het is dankbaar werk om een activiteit te organiseren samen met de bewoners van Prezzent. Dit geeft de vrijwilligers enorm veel positieve energie."

In naam lijken ze op elkaar, maar Prezzent en Present zijn twee verschillende organisaties. Zorgorganisatie Prezzent biedt begeleiding, wonen, werk en dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking in de Betuwe en Bommelerwaard. Stichting Present bemiddelt tussen groepen vrijwilligers en streekgenoten die hun hulp goed kunnen gebruiken. Prezzent is een van de maatschappelijke organisaties waar de vrijwilligersgroepen van Present actief zijn.
Present als Prezzent ontvangen vrijwilligersgroepen met open armen. Er valt genoeg te doen. Zowel voor groepen die eenmalige iets willen doen, als voor mensen die zich voor langere met bewoners willen optrekken. Info: www.present.nl en www.prezzent.nl.