Thema-avonden: christen-zijn in crisistijd - Leren van Dietrich Bonhoeffer

Avondimpressie Culemborg 17dinsdag 08 oktober 2013 22:58

In crisistijd komt het extra erop aan hoe sterk je geloof is. Het leven en werk van Dietrich Bonhoeffer is daarom voor christenen van vandaag richtinggevend en inspirerend. Drie organisaties, de NPV, de PCOB en de ChristenUnie slaan de handen ineen en organiseren op 18 en 25 november thema-avonden over christen-zijn in crisistijd – leren van Dietrich Bonhoeffer.

Hoe sterk is ons geloof en hoever zijn wij bereid te gaan als het er écht toe doet? Dit zijn ongemakkelijke vragen, actueel in crisistijd. Dat ondervond ook Dietrich Bonhoeffer, toen hij als theoloog, schrijver en kerkleider werd geconfronteerd met het naziregime. Een regime dat de hele wereld meesleurde in een oorlog met een tot dan toe ongekende schaal van vernietiging. Een vernietiging die zelfs hele volken en bevolkingsgroepen trof.

Ook in onze tijd heerst crisis. De meest in het oog springende is de economische crisis. Deze raakt vooral mensen die hun baan verliezen of in een kwetsbare positie verkeren. Maar ook dreigen klimaat-, voedsel en watercrises. Bovendien kan de vraag gesteld worden of deze op zichzelf staan of dat sprake is van een onderliggende morele crisis. Mensen worden individualistischer en de eenzaamheid neemt toe. In ons land doet de overheid steeds meer een beroep op zelfredzaamheid en hulp van de inwoners onderling, zonder dat zij duidelijk maakt welke verantwoordelijkheid mensen op zich kunnen en mogen nemen. De tijden zijn hiermee behoorlijk onzeker.

Wat kan Dietrich Bonhoeffer voor ons betekenen, die op onderscheidende manier zijn weg als christen ging, in een gitzwarte nacht? Hoe kunnen we ons nu laten inspireren door zijn keuzes, antwoorden en daden? Wat is de rol van de kerk in een veranderende samenleving ten tijde van crises?

De Nederlandse Patiëntenvereniging, de Protestantse Christelijke Ouderen Bond en de ChristenUnie organiseren een lezingencyclus van twee avonden:

1. Op maandag 18 november gaat de lezing van Arthur Alderliesten
    over de visie van Bonhoeffer op positie en het functioneren van
    de kerk in de wereld: marginaal of magistraal?

2. Op maandag 25 november staat het volgen van Christus centraal,
    ingeleid door ds. L.J. Geluk.

In aansluiting op de lezingen is er ruimte voor gesprek, discussie en het uitwisselen van ervaringen en ideeën van deelnemers en bezoekers.

De avonden hebben plaats op 18 en 25 november in De Lantaarn, Grote Kerkstraat 13 te Culemborg. De avonden starten om 20.00 uur, ontvangst vanaf 19.30 uur. De avonden worden geleid door Daniël Jumelet.

De toegang is vrij, inclusief koffie en thee. Drankjes in de nabespreking zijn voor eigen rekening.

Bent u/ben jij van plan om te komen? Ook vrienden en bekenden zijn van harte welkom!

Het programma voor de avonden is als volgt:

19:30 uur - Inloop en Ontvangst

20:00 uur - Welkom

20:05 uur - Feiten en karakteristieken van het leven van Dietrich Bonhoeffer (Daniël Jumelet)

20:15 uur - Lezing (Avond 1: Arthur Alderliesten | Avond 2: ds. L.J. Geluk)

21:00 uur - Pauze

21:15 uur - Gesprek aan de hand van stellingen

22:00 uur - Sluiting en napraten

Bereikbaarheid

De Lantaarn is bereikbaar op de volgende manier(en): Uiteraard te voet en per fiets, de Lantaarn bevindt zich tegenover de Grote of Barbarakerk. Wanneer u met de auto komt, kunt u het beste parkeren op het parkeerterrein van de Barbara Polikliniek, de routebeschrijving vind u hier. Vanaf de parkeerplaats steekt u de brug over naar het centrum en loopt linksom achter de kerk langs. De Lantaarn bevindt zich dan aan de linkerzijde.