Daniël Jumelet: reactie op coalitieakkoord

Daniël Jumeletvrijdag 09 april 2010 17:23

Het echte werk is begonnen! De ChristenUnie heeft een stem in de raad van Culemborg en de eerste raadsvergaderingen zitten erop. Het is wel even wennen. Want zo'n vergadering verloopt behoorlijk formeel en vergt de nodige voorbereiding.

Debatpunten moeten bijvoorbeeld bij de griffie worden aangemeld. Vergeet je dat, dan kun je wel meepraten, maar heb je aan het begin geen eigen spreektijd om de standpunten nog eens goed uiteen te zetten. Dat overkomt me dus geen tweede keer :-). De debatten zelf verlopen niet altijd gestructureerd, waardoor het timen van de bijdrage cruciaal is.

Natuurlijk is het niet verboden om buiten de vergaderingen met andere partijen te overleggen en ook daar het CU-geluid te laten horen. Dat doe ik graag, want juist in die gesprekken is meer tijd voor nuances en is het ook mogelijk om argumenten van andere raadsleden te wegen.

Gelukkig kan ik rekenen op een sterke, enthousiaste steunfractie (op dit moment Wim Althuis en Willy van Emmerik) en een deskundige achterban. Ik vind het heel belangrijk dat met het gemeenteraadswerk de lokale ChristenUnie dieper in onze samenleving gaat wortelen en we samen als sterke Culemborgse partij verder tot bloei komen. Om die reden is het heel goed om zoveel mogelijk met elkaar te doen. Als er mensen zijn die op de lijst hebben gestaan en belangstelling hebben voor het werk van de raad:

Schroom niet om dat bij mij aan te geven. We zullen niemand direct op de nek springen om steunfractielid te worden, maar het is heel interessant om het raadswerk eens van dichtbij te volgen. Heb je niet op de lijst gestaan, maar heb je een belangrijk punt dat je wilt delen of een expertise waar je de fractie bij gelegenheid mee wilt bijstaan: Laat het me weten! Want input van betrokken mensen is van groot belang voor het functioneren van de raad.

Hoe dan ook, op allerlei manieren proberen we een constructief-kritische bijdrage aan het Culemborgs bestuur te leveren. Ook of juist nu de ChristenUnie een rol heeft in de oppositie. Dit is verwoord in de verklaring die ik heb afgegeven tijdens de presentatie van het coalitieakkoord. (Klik hier voor de volledige tekst). Geïnspireerd door het geloof in onze Heer Jezus Christus wil de fractie van de CU dienstbaar zijn aan onze stad. Met visie. En met een luisterend oor voor wat er leeft en wat beter kan. Want uitgeleerd zijn we nooit!

Daniël Jumelet,
Fractievoorzitter ChristenUnie Culemborg