Manifest Energiearmoede

CU-ImpactLogo-in-cirkel-RGB-01.png
Door Bestuur CU op 19 februari 2022 om 16:54

Manifest Energiearmoede

Vanmiddag sprak minister Carola Schouten op uitnodiging van ChristenUnie Vijfheerenlanden en ChristenUnie Culemborg met mensen en organisaties die te maken hebben met energiearmoede.

Lijsttrekker Kees van der Zaag van ChristenUnie Culemborg is blij met de aandacht van de minister die zich specifiek met armoedebeleid bezighoudt. “De ChristenUnie in Culemborg heeft onlangs in samenwerking met andere partijen een motie opgesteld, die unaniem door de gemeenteraad is aangenomen. We zijn gemotiveerd om slecht geïsoleerde woningen in wijken zo snel mogelijk aan te pakken. Ook voor mensen die geen energiebesparende hypotheek kunnen opbrengen. Verduurzamen doen we samen. Met extra aandacht voor wie dat nodig heeft. Dit kunnen we allemaal niet zonder forse inzet op landelijk niveau.”

Dico Baars van ChristenUnie Vijfheerenlanden vult aan: “We mogen geen vertraging oplopen in de route naar een duurzame samenleving. Tegelijkertijd moeten we ervoor zorgen dat iedereen kan mee doen. Daarom roepen we op om als Rijk, gemeente en woningbouwpartners gezamenlijk op te trekken in de strijd tegen energiearmoede. Door verhalen vanuit de praktijk van Maatje Vijfheerenlanden, Schuldhulpmaatje Culemborg, energiecoöperatie Huibertstroom en Voedselbank Leerdam te vertellen én door onze plannen in de vorm van een manifest aan de minister aan te bieden, laten we zien dat we hier echt stappen in willen zetten.”

Manifest aanbieden Carola Schouten

Het manifest

De beste energie is bespaarde energie. Inmiddels merken vele mensen dat een goed geïsoleerd huis zowel in de zomer als in de winter comfort biedt en energie en dus geld bespaart. 10% van de Nederlandse huishoudens heeft te maken met energiearmoede. De energierekening is eigenlijk te hoog in vergelijking met hun salaris. Nu de brandstofprijzen stijgen, wordt dit probleem alleen maar nijpender. Verduurzamen kan dit probleem verhelpen, alleen dat vraagt investeringen. En voor mensen die te maken hebben met armoede is dat nu precies het probleem: dat geld hebben ze niet.

We mogen geen vertraging oplopen in de route naar een duurzame samenleving. Tegelijkertijd moeten we ervoor zorgen dat iedereen kan mee doen. Een energieneutraal Vijfheerenlanden en Culemborg in 2050 moet voor iedere inwoner haalbaar zijn, niet alleen voor mensen met veel vermogen. Daarom roepen we op om als Rijk, gemeente en woningbouwpartners gezamenlijk op te trekken in de strijd tegen energiearmoede.

Energiearmoede

1. We maken nog dit jaar inzichtelijk welke wijken en straten in Vijfheerenlanden en Culemborg bij uitstek te maken hebben met energie-armoede.

Sociaal verduurzamen

2. Met het ministerie van SZW ontwerpen we een Social Green Deal waarbij mensen tot 120% van het minimuminkomen door middel van een lening zonnepanelen kunnen plaatsen op hun daken. Hierdoor wekken ze hun energie op en door terug levering lossen ze hun lening af.

3. Op gemeentelijk niveau gaan we de duurzaamheidslening inkomensafhankelijk maken, zodat de laagste inkomens meer kans maken.

4. We gaan wijkgericht verduurzamen. We maken een lokaal isolatieplan voor de periode 2023-2030.

Hierbij beginnen we met huizen energielabel C tot en met G en bewoners die onvoldoende financiële middelen hebben. Voor bewoners, die niet mee kunnen doen in de wijkgerichte aanpak, wordt 20% van het budget van het nationaal isolatieprogramma gereserveerd voor het isoleren van woningen van mensen met energiearmoede (isolatie toeslag). De gemeentes zorgen er voor dat dit geld bij juiste adressen terecht komt. Het doel is dat iedereen in de wijk mee kan doen. Met of zonder hulp van de gemeente.

Verduurzamen doen we samen

5. We sluiten een pact met de woningcorporaties om binnen 1 jaar alle sociale huurwoningen volledig te voorzien aan Led-verlichting.

Top 5 Carola Schouten

Op de header foto van links naar rechts: Dico Baars lijsttrekker Vijfheerenlanden, Kees van der Zaag lijsttrekker Culemborg en minister Carola Schouten.