Delian Kool van Waterlinie Melkvee: Kies bij Werk aan 't Spoel voor duurzame landbouw en natuur. Woningbouw kan elders

Delian Kool.png
CU-ImpactLogo-in-cirkel-RGB-01.png
Door Bestuur CU op 12 december 2021 om 07:33

Delian Kool, melkveehouder van Waterlinie Melkvee werd deze week verrast door het voorstel van VVD Culemborg om drijvende woningen te bouwen op onder water gezet gebied naast Werk aan 't Spoel. Vandaag legde hij aan ChristenUnie Culemborg lijsttrekker Kees van der Zaag uit waarom. "Prima om over alternatieve vormen voor woningbouw na te denken, maar hou wel rekening met duurzame landbouw".

Het bedrijf van Kool grenst direct aan Werk aan 't Spoel. "Het bericht verraste me", zegt de 34-jarige landbouwer, die samen met zijn twee broers het familiebedrijf runt dat al generaties lang in Culemborg boert. "Dit plan raakt direct onze landbouwgrond. We zijn op geen enkele wijze om advies gevraagd of hierbij betrokken".

Boer Delian Kool

Kool, die op nummer 8 staat van de lijst voor ChristenUnie Culemborg, legt uit dat de grond waarop zijn bedrijf boert voor deze regio hele goede landbouwgrond is. "Ik ben niet tegen creatieve plannen voor woningbouw. Maar waarom moet je uitgerekend deze grond kiezen, die zeer geschikt is voor duurzame landbouw?". Daarnaast is het bedrijf van Kool verantwoordelijk voor het beheer van de uiterwaarden tussen de forten Everdingen en Werk aan 't Spoel. "Dit gebied is ook belangrijk vanuit cultuurhistorische waarde. Een water-woonwijk past hier niet"

Delian kool drijvende woningen

Kees van der Zaag, lijsttrekker van ChristenUnie Culemborg, onderstreept het verhaal van Kool. "We moeten extra zuinig zijn op de bestaande natuurgebieden en landbouwgronden. In dit gebied kiezen wij voor het belang van duurzame landbouw.  Alternatieve plannen voor woningbouw kunnen uitstekend elders vorm gegeven worden. Zoals ons plan in het Hart van Voorkoop. Binnenkort hoort u hier meer over. Want we willen meer woningen voor starters realiseren en de doorstroming moet bevorderd worden”.

Op de foto: Delian Kool, melkveehouder bij zijn bedrijf naast Werk aan ’t Spoel in gesprek met Kees van der Zaag, lijsttrekker CU-Culemborg