Milieuwinst inzamelen luiermateriaal

Kees van der Zaag.jpg
Door Kees van der Zaag op 17 november 2021 om 21:55

Milieuwinst inzamelen luiermateriaal

Vandaag in het Nederlands Dagblad:

Afvalbranche wil dat luierproducent bijdraagt

Afvalverwerkers willen dat makers en verkopers van luiers geld gaan bijdragen om die te kunnen recyclen. Nu verdwijnt nog een groot deel van de luiers in de verbrandingsoven. Volgens de branchevereniging van gemeentelijke afvalbedrijven NVRD is dat onnodig, omdat er wel een techniek is om dit afval te recyclen. Geld vanuit producenten zou de capaciteit daarvan moeten verhogen. <

ChristenUnie heeft in de raadsvergadering van 1 april 2021 zich hard gemaakt voor het apart inzamelen van luiermateriaal, zodat er meer milieuwinst geboekt wordt.

Met de inzameling van luier- en incontinentiemateriaal wordt er een belangrijk aandeel geleverd aan de vermindering van de CO2. Bovendien wordt de keten van de circulaire economie verder verstevigd en uitgebreid. Dat blijkt ook uit bovenstaand artikel. Lees hier hoeveel milieuwinst dit voor de regio oplevert

ChristenUnie heeft hiervoor op 1 april 2021 een voorstel per amendement ingediend. Dit voorstel is verworpen.

Lees meer over het amendement Milieuwinst inzamelen luiermateriaal CU.

Het wordt tijd om met de producenten dit beleid te heroverwegen en te gaan voor milieuwinst.