CU-Statenfractie: Volmondig 'NEE' tegen Culemborg aan de Lek

Zicht op Culemborgse Havenvrijdag 18 februari 2011 22:55

De Statenfractie van de ChristenUnie in Gelderland windt er geen doekjes om. Pieter Plug, lijsttrekker voor de Provinciale Staten en huidig fractievoorzitter, steunt het lokale standpunt, dat kristalhelder het plan Culemborg aan de Lek afwijst. Dit vanuit de overtuiging dat een duurzaam en sociaal Gelderland gekenmerkt wordt door een open en waardevol landschap.

"Als Statenfractie van de ChristenUnie delen wij de zorgen die onze plaatselijke ChristenUnie fractie in de persoon van Daniël Jumelet al diverse keren heeft verwoord binnen de Culemborgse gemeenschap. De Statenfractie van de ChristenUnie is van mening dat we zuinig moeten zijn op de uiterwaarden. De ontwikkelingen rond de Ecologische hoofdstructuur mogen wat ons betreft niet stopgezet worden. Stilstand is in deze ook achteruitgang. De ChristenUnie is een voorstander van behoud van cultuurhistorische elementen in zowel de stad als in het landschap. Daarbij horen wat de ChristenUnie betreft ook de agrarische landschappen.

Als ChristenUnie Statenfractie hebben wij onlangs bij de uitbreidingsplannen van Culemborg binnen provinciale staten ook onze zorgen geuit als het gaat om de woningbouwplannen van Culemborg. Ontwikkeling van een beperkt aantal nieuwe woningen bedoeld om starters op de woningmarkt en/of ouderen vanuit de Culemborgse gemeenschap een plek te geven, juichen wij als ChristenUnie van harte toe. Maar de ChristenUnie is geen voorstander van bouwen van woningen voor de groei, mede omdat toekomstige ontwikkelingen aangeven dat we op termijn ook in Rivierenland geconfronteerd zullen gaan worden met de vergrijzing en verminderde vraag van woningen. Tevens heeft de ChristenUnie bij diezelfde uitbreidingsplannen ervoor gepleit voor natuurcompensatie, echter hiervoor kregen wij onvoldoende steun.

Het zal u duidelijk zijn dat ook de provinciale ChristenUnie grote vraagtekens heeft bij de ambities en de plannen die Culemborg heeft. Een speerpunt uit het verkiezingsprogramma is dat het ruimtelijke beleid van de provincie er op gericht moet zijn om de open ruimte zo min mogelijk aan te tasten, en het open landschap zoveel mogelijk te behouden. De ChristenUnie kiest "uit overtuiging" voor een duurzaam en sociaal Gelderland."

Pieter Plug - lijsttrekker ChristenUnie

Lijst 5

Reacties op 'CU-Statenfractie: Volmondig 'NEE' tegen Culemborg aan de Lek'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.